
Adaptációnak gyáva, önmagában gyenge – THE LAST OF US S2
Amikor megtudtam, hogy sorozatként adaptálják a The Last of Us-t, őszintén nem érdekelt különösebben. Nekem a formátum, a videójáték tökéletes volt ennek a történetnek az átadására. Azonban a második évad előtt adtam neki egy esélyt és megnéztem az elsőt. Voltak változtatások, amik tetszettek, és még Bella Ramsey-vel sem volt kifejezett problémám, szóval a feladatot az alkotók jól elvégezték. De ez volt a könnyebb rész.
Azt be kell ismerni, hogy videójátékot adaptálni nem könnyű. A videójáték olyan vizuális műfaj, ami ma már olyan szinten van, hogy a történetek mélysége, a karakterek ábrázolása, olykor vetekszik a filmekével. A grafikák egyre valóságosabbak, színészek akár filmekből ismertek jelennek meg és adják az arcukat, a mozgások pedig egyre valósághűbbek a mo-cap technológia által, így egyre több játék eléri az immerzió* olyan, de más szintjét, mint amit a filmek tudnak a nézésükkel elérni.

Ezt azért szerettem volna kiemelni, mert ez a The Last of Us 2.évadjának egyik fő problémája.
Nem tudja elérni az immerziót*
*Az immerzió latin szó (immersio), jelentése: belemerülés, belépés
A játék 2.részének fő struktúrája a kettősség, és visszahatás. Egy olyan bosszúhadjáratra indulunk Ellie-vel, aminek az eredménye emberileg az az Abby, akivel az elején tettünk, amit tettünk. Majd a folyamatosan adja a kezünkbe a játék Ellie-t, és Abby-t, így látjuk mit tesz Ellie-vel a bosszú, és hogy rombolja le ez a gondolat mind a kapcsolatát, mind a testét, mind a lelkét. Abby-vel pedig megtapasztaljuk, hogyan dolgozza fel a gyászt, a bosszúja beteljesülését, az ebből fakadó ürességet, és egy idő után a félelmet, hogy most ő lett a préda.

Ezzel a kettősséggel, a párhuzamosan változó nézőpontokkal, a visszaemlékezésekkel folyamatos visszacsatolásokat kapunk. Egyrészt látjuk Ellie milyen nehéz feladatot vállalt, mert Seattle egy háborús zónaként működik a Szerafiták, és Farkasok küzdelme miatt, és ennek a közepén van az az Abby akit meg akar ölni. Másrészt Abby-vel látjuk azt, amit Ellie-vel teszünk azért, hogy megtalálja Abby-t. Látjuk a holtesteket, az embertelenséget, amit Abby létrehozott Ellie-ben. Harmadrészt pedig a visszaemlékezésekkel megtapasztaljuk, miket vesztettek a lányok, és rájövünk, hogy nemcsak Joel halála emészti Ellie-t, hanem az is, hogy elvették tőle azt a lehetőséget, hogy valaha rendezhesse vele a kapcsolatát és ettől válik ennyire tragikussá az egész történet. Ettől tudjuk annyira beleélni magunkat. Mert nem szeretjük azokat az érzéseket amiket a játék során Ellie megtapasztal, – így mi is – de érvényes tartalmuk van, mert teljesen emberiek.
A sorozat ezzel ellentétben inkább egyszerűsít.
Már az elején megtudjuk, hogy Abby meg akarja találni Joel-t, míg ez a játékban rejtve volt a végsőkig. A sorozat ezzel a sokkhatást lecsökkentette, amiből amúgy sem volt sok. Az Ellie-Abby váltó kombó helyett jelen állás szerint, egy évad Ellie-t, egy évad Abby-t kapunk, majd egy évadot a fináléra. Ezzel csupán az a baj, hogy így a játék velejét vették ki az alkotók. Pedig ez a négyzetére emelte a játékban a tettek súlyát. A sorozat is képes lehetett volna rá, egy komplexebb történetvezetéssel, de az alkotók így döntöttek. Tévesen.

A komor hangulat, Ellie bosszú által vezérelt gondolkozása, és az ebből fakadó rombolása, mind Dinával, mind a többiekkel kapcsolatban, pedig nincs meg az évad nagy részében.
Helyette kaptunk egy szerelmespárt, akik leugranak Seattle-be.
Nem mellékesen az egyikőjük nemrég elvesztett valakit, de majd túllép rajta, ez mellékes, mert szerelmesek vagyunk most. Ellie és Dina olyan jól elvan egymással, hogy voltak olyan részek amikor elgondolkoztam, hogy ők emlékeznek miért jöttek Seattle-be? Meg hogy vannak fertőzöttek, akik a hangra ugranak? Ellie kitartása a bosszú mellett is inkább egy billenő kapcsoló volt, mint egy folyamatosan növekvő vírus, amivel megfertőz másokat. Ez főként a 7.részben jön elő, ahol már szinte nevetséges volt, hogy amikor eszébe jutott Abby Ellie-nek, akkor „most azonnal megyek és megölöm”, de mikor Dina a közelében volt, akkor meg „menjünk haza, mert terhes vagy”. Hol az elhatározás, hol a tétje a vállalt bosszúnak?

A sorozat másik pontja, ahol elvesztett az Ellie, vagyis Bella Ramsey.
Azt szeretném az elején leszögezni, hogy szerintem Bella nem rossz színésznő, de nem elég jó a TLOU Part 2 Ellie szerepére. Igen, a szövegkönyv meg a forgatókönyv pocsék, és igen Apu öklét nyomtam az arcomba attól a bizonyos mondattól – „Apa leszek!” -, de amiatt, hogy tudjuk (akik ismerik a játékot) hogy egy másik médium ezekkel a karakterekkel, ezzel a történettel mit tudott létrehozni, kiemelődnek a sorozat hibái, ez esetben a főszereplő hiányosságai, és Bella korlátai is. A korlátozott arcmimika, az apró gesztusok hiánya, ezeknek a tudatos kommunikációja, vagyis azok hiánya, Bella hibái voltak.

Konkrét példa. Ez az évad elvileg Ellie bosszújáról szól. Akkor az hogy lehet, hogy Dina kompetensebben cselekszik, jobban kifejezi a helyzetből fakadó tétet, ő tervez, és a párosukban ő az aki vezet? Értem, hogy a készítők a karakterdinamikát, a karakterek közötti (amúgy nem létező) kémiát akarták ezzel hangsúlyozni, de ezzel pont Ellie-t tették inkompetenssé. Mi lesz, ha Ellie egyedül marad? Hirtelen kompetens lesz? Mert ha igen, akkor fel fog vetődni a kérdés, hogy mikor Dina-val voltak ketten, akkor miért nem volt ilyen? Szégyenlős volt?

Látható volt az egész évad során, hogy Bella egyedül nem tudja elvinni a jelenetet. Mondjuk az sem segít Bella megítélésén, hogy Isabela Merced nem csak, mint Dina, hanem olykor, mint Ellie lejátszotta Ramseyt. Bella egyszerűen összeroskad a karakter súlya alatt, annak ellenére, hogy ez még nem is az az Ellie, aki a játékban volt. Míg a játékban logikus a változás Ellie-ben az esemény után, addig a sorozatban nem történik meg ez. Egy 19 éves nőről beszélünk, aki az első évadhoz képest 5 évvel idősebb, szerelmes lesz, de történik vele egy olyan dolog, ami törést okoz minden emberben. Ezek ellenére, akit látunk közelebb van az első évad végi 14 éves Ellie-hez, mint a 19 éves, vagyis érettebb Ellie-hez. Nem tudom komolyan venni így Bella karakterét.

Ami viszont abszolút tévút lett, az a sorozat hozzállása azokkal a morális aggályokkal amik a Part 2-ben a bosszúhadjárat miatt előjönnek. Mire gondolok? A sorozat alkotói egyszerűen féltek, szabályosan rettegtek bemocskolni Ellie-t a tetteivel. Erre a legjobb példa az évad végén Mel és Owen konfliktusa Ellie-vel, ami egy harc következtében megtörtént gyilkosság helyett, egy véletlen golyó okozta sebből fakadó elvérzés lett. Szándékosság helyett véletlen események láncolatát mutatja a sorozat, ezzel viszont nem merik bevállalni hogy igen, Ellie gyilkol, és igen olyanokat is megöl, akiket az állapotukból adódóan nem kellene, mert „a cél szentesíti az eszközt”. Ezzel viszont elvették a karakter érvényes üzenetét, és nem működik a bosszúhadjárata.
Tűz helyett Jég
Nem mehetek el szó nélkül a karaktereken túli változásokon sem. A nyitányt említettem, de Jackson teljesen felesleges ostromát, majd a lángoló falu szekvencia kihagyását nem lehet nem megemlíteni. Előbbi egy önkényes emberek vs. fertőzöttek csatát mutatott be, ami kísértetiesen hasonlított a Trónok Harca egy bizonyos részére, még akkor is, ha amúgy a cselekményből fakadhatott. Olcsó húzás volt ez az HBO-tól.

Utóbbi kihagyása pedig azért is fájó, mert a második évadban behozott Szerafiták vs Farkasok közötti konfliktus méretét, és ezzel Ellie helyzetét tudták volna súlyosabbá tenni. Hogy milyen veszélyes terepet választott Ellie a bosszúja díszletének. Ha már a fertőzöttekkel spóroltak, akkor ezzel nem kellett volna. Amúgy mutatták őket néhány jelenetben, és volt egy kis akció velük, de megint az volt az érzésem, hogy van ez a világ, ezek a karakterek, ez a történet, meg amúgy a fertőzöttek. Ott a sor végén.
Amennyire elfogadtam az első évad változásait, hogy mennyiben más, hogy külön egyéniség, annyira nem tudtam a folytatásban túltenni magamat rajtuk. Nem éreztem a tiszteletet az alapanyag iránt, ha pedig függetlenítjük a játéktól, akkor meg esetlen, kínos és öncélú. Pedig én bíztam az alkotókban, még Bellában is, hogy megoldják. Nem biztos, hogy úgy, mint a játékban, de nem lett volna probléma számomra befogadni egy más Part 2-t. De nem így. Még lesz elvileg 2 évad, de nem remélek sok jót ezek után.

