Kulturális Riadó

You

A Netflixen futó You a sorozatgyilkos zsáner hosszú idők óta legelőremutatóbb darabja. Adott egy gyerekkorban traumatizált fiatal férfi, akinek szeretetnyelve a kiszemeltjei lelki vagy adott esetben testi épségére veszélyt jelentő emberek meggyilkolása. A sorozat társadalmi igényű megközelítése és szatirikus, groteszk jellege révén túlmutat a meglehetősen sablonos, klasszikus „mi játszódik a pszichopata gyilkos agyában” típusú, mára tömegessé váló műfajfilmeken és sorozatokon. Az azonosulási pontot itt nem csak, hogy a legtöbb esetben a gyilkos személye jelenti, de tulajdonképpen az emberölés ténye is bocsánatos bűnné válik, amint jobban elmélyülünk az áldozatok lelki és erkölcsi világában. Joe – akit a Gossip Girl típusú penetráns tinivígjátékok világából érkező Penn Badgley alakít több, mint meggyőzően – mániákussága és megszállottsága ellenére tulajdonképpen a legemberibb vonásokkal rendelkező karakter a sorozatban, miközben az útjába tévedő szereplők egytől egyig valamely kortárs fogyasztói és életmódbeli szubkultúra reprezentánsai. Akadnak itt Keleti parti művészlelkek, Los Angeles-i újgazdag, sámánkodó hipsterek és brit arisztokratacsemeték, akik leginkább a bankszámlájuk kivonatán hordozzák az arisztokrácia vonásait. Ezekben a közegekben Joe mindig a kívülálló szerepét tölti be, aki a beilleszkedésre való képtelensége következtében marad a leginkább azonosulható figura a többi arrogáns, primitív konzumidióta között. Minden pozitívuma ellenére, azért a You nem emelkedik a thriller műfaj legnagyobbjai közé. A történet narratív szerkezete helyenként borzasztóan akadozik, a szereplők irreálisan naivak, sőt kifejezetten karikaturisztikusak, az évadok végén bekövetkező fordulatokat pedig akár egy tágabb fantáziavilággal rendelkező hét éves is írhatná. Egy idő után már semmiféle izgalmat nem hordoz magában a sztori, hiszen a végén úgy is jön majd a sematikus befejezés, Joe megmenekül, ámokfutása pedig végső soron semmilyen tartalmi többletet nem szolgáltat a nézők számára. Ettől függetlenül jó látni végre egy olyan sorozatgyilkos történetet, amely kritikusan reflektál, azokra a társadalmi állapotokra, amelyek uralkodónak tekinthetőek napjaink kortárs közegeiben.

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük